Nejdříve játra a následně cévy jsou vystaveny nadměrným koncentracím glykémie a mastných kyselin. Riziko zjistíme, když si změříme obvod pasu krejčovským metrem. Pokud je u žen pas širší než 88 cm a u mužů než 102 cm, je téměř jisté, že tuku ve středu těla je nezdravě mnoho. Nápravu lze zařídit bez nákladných medicínských technologií. Jistě je vhodná pohybová aktivita, která však musí být doplněna stejně vhodnými stravovacími návyky.

Riziko zjistíme, když si změříme obvod pasu krejčovským metrem.

Ty jsou v zásadě následující: přibližně 360 dnů v roce si hlídat kalorický příjem (tedy přijímat tolik energie, kolik vydáváme – obvod pasu napoví). Výjimku tvoří Štědrý den, případně Velikonoce; pro slabší povahy vlastní narozeniny. Zkusit vydržet téměř bez alkoholu; dle posledních studií mohou mít abstinenti pravdu. Na druhou stranu černá káva bez cigaret a dortů ukázala mnohem přátelštější tvář, než se dříve myslelo. Prospívá pestrá strava, rozdělená do pravidelných denních dávek, příjem tuků 30 % celkové energie, z toho dvě třetiny kvalitních tuků rostlinných; příjem sacharidů 50-55 % v komplexní formě, například zelenina, celozrnné výrobky; zbývá 15-20 % na kvalitní bílkoviny, ideálně v tučnějších rybách, libovém mase, v mléčných výrobcích. Nutné hlídat přísun vajec; přibližně tři až čtyři žloutky týdně by měly stačit; pokud již máte diabetes, tak raději dva. Dále se 365 dnů v roce obejít bez cukrem slazených nápojů a sladkostí, stejnou dobu vydržet s minimem bílého pečiva, ale jíst pravidelně zeleninu 3 x denně a ovoce 2 x denně; 1-2 x týdně zkusit vegetariánský den; 1-2 x týdně sníst 150 g ryby, ideálně tučné, mořské (i uzená makrela a sledě se počítají). Každý měsíc si změřit obvod pasu, zda vše děláme správně.


Podrobnější rady a informace najdete na www.fzv.cz