Nejlepší aktivní cestou k odstranění chronických bolestí zad je správné cvičení. Důležité je, abyste se cvičení věnovali pravidelně, dlouhodobě a svědomitě. Jednorázové zatížení vašim zádům způsobí spíše šok a může jim ublížit, a to obzvlášť v případě, že se pustíte do cvičení s pevnou vůlí, že všechny dny bez pohybu teď doženete. Platí, že je lepší cvičit často a zlehka než občas a na plný plyn.

Důležité je, abyste se cvičení věnovali pravidelně, dlouhodobě a svědomitě.

Jaké cvičení zádům nejvíce prospívá?

Obecně se nejvíce doporučuje jóga nebo pilates. Jedná se o aktivity, které napomáhají k protažení zkrácených svalů a zároveň k přirozenému posílení vnějšího i vnitřního svalstva díky tomu, že cvičíte výhradně s vahou vlastního těla. Korigují také dysbalance, které jsou u pacientů s chronickými potížemi zad běžné. Navíc je jejich součástí dechové cvičení. To zlepšuje prokrvení a může dokonce pomoci odstranit některé bolesti v oblasti páteře. Mezi sporty, které odborníci často doporučují pro udržení zdravých zad, patří dále plavání. Zapojuje široké spektrum svalů, přitom nenamáhá klouby ani obratle. Bolavým zádům může prospět také masáž. Správně provedená masáž uvolní zádové svalstvo, pomůže regeneraci zad a působí příznivě i psychicky. Ale pozor. Musíte přesně vědět, kdy vám prospěje, a kdy může naopak ublížit. Nejlepší je řídit se vlastním instinktem. Masáž by také měla vždycky být jen jednou ze složek léčby, nikoli jediným léčebným prostředkem. Trpíte akutní bolestí a víte, že jakýkoli pohyb nebo masáž by vám leda přitížil? V tom případě je nejlepší obrátit se neprodleně na lékaře. Jde-li o dlouhodobější problém, s nímž jste už seznámení, nebo naopak o náhlý úraz, lehněte si. Bolavé místo pak zahřejte – nebo naopak zchlaďte. Zatímco teplo prospívá chronickým potížím s páteří, která je citlivá na zimu a snadno prochladne, studené obklady pomáh jí při úrazech pro zpomalení vzniku zánětu a otoku.